BERSIH - Dalam jalur sejarah kebangkitan anak muda

Oleh Tongkat Bahaman 

Anak muda adalah aset negara yang bakal mencanai masa depan bangsa. Persis, kudrat anak muda bukan sahaja untuk menolak kereta mogok, apabila kereta sudah bergerak dan meluncur kerapkali mereka ditinggalkan begitu sahaja.  Demikianlah yang selalu terjadi dalam kehidupan ini dan begitulah yang sering menimpa nasib anak-anak muda sepanjang sejarah.  Acapkali mereka diketepikan dan jasa mereka dilupakan begitu saja.

Hari ini kita memerlukan tenaga dan intelek mereka bagi mengembalikan erti demokrasi dan kedaulatan rakyat, menghidupkan kembali sistem kehidupan masyarakat yang kian punah kerana rasuah, penipuan dan salahguna kuasa oleh pemerintah.

Harus diingat tanpa perjuangan dan jasa anak-anak muda suatu ketika dulu negara kita tidak akan merdeka.  Tanyalah orang-orang tua yang masih ada seperti Pak Samad (A.Samad Said, gambar kiri), Pak Said Zahari  yang telah mula berjuang dan menulis sejak 1950-an lagi berapa usia pemimpin-pemimpin ketika menentang Inggeris sebelum merdeka dulu - kesemuanya adalah belia-belia yang kebanyakannya berusia antara 17 hingga 25 tahun.

Sejak sebelum Perang Dunia Ke-II lagi, malah jauh sebelum itu, perjuangan anak muda tidak pernah putus-putus demi mengembalikan keadilan.  Perjuangan menentang Inggeris di Pahang oleh gerila pimpinan Bahaman, penentangan terhadap tentera fasis Jepun 1942-1945, beratus ribu lasykar rakyat yang terdiri dari anak-anak muda telah digerakkan.  Sebelum dan selepas perang tamat tenaga dan keberanian mereka telah mengisi pelbagai gerakan. KMM, PKMM, API, AWAS, GERAM (Gerakan Angkatan Muda pimpinan Aziz Ishak dan A. Samad Ismail) dan sebagainya. Termasuk juga ketumbuk dari bukan Melayu seperti MDU, MIC, dan MPAJECA (Malayan People’s Anti - Japanese Ex-Comrades Association) dan sebagainya.  Seluruh gerakan ini telah dipimpin oleh anak-anak muda yang sedar tentang tanggungjawab mereka terhadap rakyat tertindas.

Sejak Darurat pada 20 Jun 1948 pemimpin gerakan anak-anak muda ini telah dilumpuhkan oleh Inggeris serta puak reaksioner (UMNO) kerana mereka dianggap berbahaya.  Beribu-ribu anak muda yang progresif telah ditangkap dan dipenjara.  Di dera dan dan tahan tanpa bicara.  Ramai juga telah mati tanpa mereka tahu apa kesalahan mereka kerana mereka tidak pernah dibicarakan seperti Dr. Burhanudin al-Helmy, Ahmad Boestamam serta kawan-kawan yang lain.  Dari kalangan wartawan dan penulis seperti Said Zahari (gambar kanan) bekas Ketua Editor Utusan Melayu yang berjuang demi kebebasan akhbar juga telah ditahan dan dipenjara tanpa bicara selama 18 tahun di bawah ISA.  Yang tua lebih mudah menjadi boneka - untuk hidup enak sendiri berselindung di sebalik pelbagai topeng termasuk agama.  Kepada kelas ini janganlah disandarkan sebarang harapan untuk perubahan.

Hampir 55 tahun idealism perjuangan anak muda telah dibongsaikan.  UMNO telah mengguna pelbagai strategi dalam bentuk undang-undang untuk mengawal pengaruh dan peranan mereka.  Mereka dipaksa menelan dogma bahawa orang tua yang makan garam lebih dulu adalah lebih bijak dan berhak menentu semua perkara termasuk peranan mereka.

Kebangkitan anak-anak muda hari ini justeru doa para pejuang muda dulunya.  Doa yang mereka lafazkan di antara dinding dan tembok penjara.  Doa pemimpin-pemimpin yang luhur seperti Ahmad Boestamam dan Dr. Burhanudin al-Helmy yang pernah dikurung hingga mati oleh pemerintah.

STRATEGI MELUMPUHKAN ANAK MUDA OLEH UMNO

Sepanjang hampir 55 tahun UMNO tampak terus ingin menggenggam jiwa anak-anak muda menerusi pelbagai akta - ISA 1960, AUKU 1971, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dan Akta Hasutan 1948, yang menghalang perbincangan yang boleh ditafsir sebagai menghasut dianggap suatu jenayah.  ISA sejak 1960 telah membidas beribu-ribu anak muda ketika mereka sedang nyenyak tidur.  Mereka ditahan tanpa bicara hingga hari ini masih ada yang merengkok di pusat tahanan di Kamunting walaupun akta ini telah dihapuskan pada 12 Mac 2012 lalu.  Demi kebebasan mereka juga melancarkan mogok lapar baru-baru ini.

Penghapusan ISA ini bukanlah kerana UMNO ingin menghapuskannya tetapi kerana perjuangan anak-anak muda Malaysia di bawah GMI (Gabungan Menghapuskan ISA). Akta Perhimpunan Aman 2012 adalah wajah baru ISA yang sedang mensasarkan matlamatnya untuk melumpuhkan musuh politik mereka di samping cuba menakut-nakutkan yang lainnya.  Pun begitu anak-anak muda yang bijak, cekal dan berani hari ini tetap mampu membolosi kawat duri yang tajam dan bermata songsang ini untuk terus membebaskan mereka.

Melalui Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1948, pelbagai akhbar dan majalah telah ditahan permitnya sekiranya cuba melayani selera dan idealism anak muda.  Majalah Panji Masyarakat contohnya hanya berjaya menemui pembaca selama tiga keluaran.  Begitu juga dengan Detik dan al-Wasilah, telah mengalami nasib yang sama.  Sebuah akhbar Cina - Oriental Daily yang diterbit pada 29 September 2002 telah dibatalkan permitnya pada hari yang sama yang berjaya mencecah 200,000 naskah cetakan.  Begitu juga "KEADILAN" yang menjadi lidah rasmi PKR, permitnya telah dibatalkan sebelum tamat tempoh dan banyak lagi.  Daripada angkara akta ini, banyak penerbit mengalami kerugian.  Ada yang hilang pekerjaan dan ada juga yang muflis.

Strategi UMNO untuk terus menguasai media utamanya dan melancarkan perang propaganda yang dahsyat melalui saluran Utusan Malaysia, Siaran media elektronik khususnya TV3 hanya akan menjadi sia-sia kerana ia tidak lagi menjadi pilihan mereka.  Anak-anak muda hari ini bertemankan media baru.

ANAK MUDA SUDAH DI GARIS DEPAN

Daripada 300,000 yang hadir dalam BERSIH 3.0 baru-baru ini, 80% adalah anak-anak muda, melaung suara rakyat bukan parlimen, mendesak sebuah pilihan raya yang bersih dan adil.  Mereka sekarang sedang menjulang harapan rakyat untuk melihat sebuah bangsa yang benar-benar demokratik dan merdeka.

Mereka adalah anak semua bangsa - Melayu, Tiong Hua, India dan lainnya meraikan demokrasi dan hak kebebasan bersuara sebagai suatu bentuk penyertaan politik yang aman, berkumpul secara sah di bawah peruntukan perkara 10 Perlembagaan Malaysia.  Dunia ini sebenarnya milik mereka - Lihat pada internet, broadband serta segala perkakas dan perisiannya.  Lihat juga pada rangkaian sosial facebook, twitter, blog yang menjadi diari peribadi mereka, segalanya adalah dicipta oleh anak muda untuk anak muda.  Ia lebih mesra dengan mereka berbanding orang tua.

Dalam perhimpunan BERSIH pada 28 April 2012 yang lalu masing-masing membawa telefon bimbit berkamera canggih, mereka merakamkan semua peristiwa dalam sekelip mata dan dalam sekelip mata juga telah dimuat naik ke Facebook, Twitter yang dikongsikan dengan ribuan anak muda yang lain di seluruh dunia.

Dengan ilmu dan maklumat yang mereka boleh akses dengan cepat daripada internet hari ini mereka semakin gagah.  Anak-anak muda yang tidak mengikut perkembangan media baru dan rangkaian sosial telah dianggap sebagai mayat yang bergerak.  Kini terdapat 9.276 juta pengguna facebook dan 1.056 juta twitter di seluruh negara dengan kadar penembusan setinggi 88.4% daripada kadar penembusan internet 64.4%. (Ooi Heng : Media, Teknologi Maklumat dan Cabaran Semasa: 42). 【Baca: Gelombang internet sebelum BERSIH 2.0 dan 3.0

DEWAN KULIAH

BERSIH sebenarnya telah menjadi dewan kuliah yang telah mengajar ilmu politik buat mereka.  Tentu sekali mereka akan lebih faham tentang hak mereka untuk memilih wakil dalam PRU 13 nanti.  Begitu juga mereka semakin faham melihat gelagat kelakuan pemuda-pemuda haprak (meminjam istilah Mahathir) yang semakin tidak tentu arah yang menetas di bawah inkubator UMNO.  Mereka juga akan tentu lebih faham bahawa segala tindakan dungu pemuda-pemuda haprak itu hanya akan mempercepatkan keruntuhan regim UMNO-BN.
Dengan gangguan dan kekacauan yang mereka lakukan terhadap Ambiga (gambar kiri) yang berketurunan India sebenarnya bukan sahaja menyebabkan UMNO-BN akan kehilangan sokongan orang-orang India yang lebih banyak dalam PRU 13 nanti malah turut menimbulkan kemarahan seluruh rakyat sekaligus mampu menobatkan Ambiga sebagai "Woman of the year".  Begitu juga dengan keganasan pemuda-pemuda haprak ini terhadap ceramah-ceramah Pakatan Rakyat sebenarnya akan merugikan UMNO dan mereka sendiri.  Orang yang mengikut nafsu akhirnya akan tewas dalam apa jua pertarungan.

(Dipetik dari Merdeka Review:  http://www.merdekareview.com/bm/news_v2.php?n=13115)
 

1 ulasan:

Kami mohon sangat2 agar semua anak2 muda mengundi PR pada PRU ke-13. Mesti undi PAS, PKR dan DAP. Kita mesti ambil serius soal ekonomi dan perpaduan kaum. BN telah meninggalkan banyak hutang di setiap negeri. Ini akan membebankan kita.. Percayalah. Lihat sendiri selangor, bila PR memerintah, hutang selesai. Mereka pun tahu tapi tetap mahu menafikannya.. sememangnya betul..

Terang2 tak wujud perpaduan dalam BN. MCA dan MIC terang2 menolak BN.


Pastikan anda memberitahu rakan2, emak ayah dan saudara yang kurang tahu soal ekonomi dan perpaduan kaum.... Walaupun terpaksa berada dlm kem BN dan UMNO, pastikan undi anda tetap kpd PR.... Yakin dan percayalah, anda tak rugi apa2 jika bg peluang kpd PR malah untung..



Jika adik2 semua tak yakin, buktikan video dibawah adalah tidak benar

http://www.youtube.com/watch?v=TtEnNzCwXCk&feature=player_embedded

Mohon Adik2 Semua Lari Dari Puteri Dan Pemuda UMNO. 4 juta anak2 muda perlu lari segera tanpa perlu berdolak dalik. Pergerakkan Puteri Dan Pemuda UMNO Bakal Dibubarkan Sebelum PRU Ke-13. Perjuangan mereka sudah tidak betul. Mereka hanya pandai menerapkan budaya samseng kepada adik2 semua. Lihat sendiri BUKTI di bawah jika tak percaya..

BUKTI * (MESTI TONTON)



~ Orang Muda Geng Kita - Usaha Dengan Doa ~



~Pergerakan Pemuda Dan Puteri UMNO Terengganu Pergerakan TerBODOH Sepanjang ZAMAN~
(Bukti kukuh)
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196

5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1




p/s: copy, paste & edit dari 'Adik Sayang'

Reply

Categories

Pengikut