PERUTUSAN TAHUN BARU PERSATUAN PERSAHABATAN ABAD 21 MALAYSIA

Sehari dua lagi, 2011 akan melabuh tirai dalam pekikan lantang sejagat menuntut pembaharuan. Dalam tahun 2012 yang bakal mengganti, insan dan umah berharap agar akan dapat menyongsong suatu zaman serba baru yang lebih bermakna. Pada saat menghantar yang lama dan menyambut yang baru ini, kami dengan takzim mengucapkan selamat Tahun Baru kepada semua rakan seperjuangan lama, sahabat lama, rakan baru serta semua yang berjuang demi mewujudkankan masyarakat yang lebih baik, mudah-mudahan kalian berada dalam keadaan sihat wal’ afiat dan kelancaran dalam segala usaha.

Sepanjang tahun lalu, krisis ekonomi dalam negeri-negeri maju di Amerika dan Eropah berlanjutan selama tiga tahun lebih dan masih tidak namak tanda mereda, malah sebaliknya negeri-negeri Eropah terperlus ke dalam krisi hutang semakin tenat, di hadapan rakyat sedunia, sistem kapitalis itu telah mendedahkan lebih lanjut kepincangan yang membawa maut kepada dirinya sendiri. segala kepincangannya membuat orang lebih mengenali bahawa masyarakat itu bukanlah syurga bahagia. Kelembapan pembangunan ekonomi, ketenatan inflasi, melonjaknya angka penganggur yang dahsayat, kemerosotan kualiti kehidupan, dan bertambah hebatnya polarisasi antara yang kaya raya dengan yang papa kedana, telah menimbulkan ketidakpuasan amat hebat di kalangan rakyat massa. Pergerakan memprotes di mana 99 peratus umat dalam kesusahan menentang satu peratus oligarki yang membolot kekayaan, iaitu pergerakam “occupy” (menduduki) telah menyelubungi negeri-negeri maju.

Sepanjang tahun lalu, kuasa-kuasa hegemoni yang bermaharajalela atas nama nilai univarsal demokrasi dan hak asasi manusia telah menginjak-injak kedaulatan dan survival negeri-negeri yang lemah, secara paksa menukar pemerintah yang tidak mengikut arahannya; kuasa-kuasa itu mengerahkan segala kekuatan untuk memomokkan, memblok, mengepung, menghukum dan mengancam dengan perang terhadap bangsa dan negeri yang berani menetang hegemoninya. Kuasa-kuasa itu juga mengerahkan kekuatan-kekuatan keras dan lembut, secara paksa mengubah alam/dunia Arab dan Islam, mengakibatkan kemusnahan jutaan jiwa, kehancuran negara yang indah permai dan kelenyapan kampung halaman yang bahagia; maruah umah yang soleh dihina dan diinjak-injak dengan serangan pesawat dan roket. Kekuatan-kekuatan dajal itu masih menghasut dan mencucuh api di merata dunia, memperhebatkan pergeseran dan menimbulkan huru hara.

Di pihak lain, banyak negara membangun sedang menyelidik pelan jalan pembangunan yang sesuai dengan keadaan negerinya di sepanjang laluan liku dan selekoh yang tajam. Negara-Negara kumpulan 20 (G20) amnya yang mewakili negara-negara selatan, telah memainkan peranan semakin penting dalam ekonomi sejagat, negeri-negeri China, India, Asean dan lain-lain khasnya sedang mengubah struktor politik dan ekonomi dunia.

Di dalam negeri kita, dari pilihan raya kecil Sarawak pada April hingga ke perarakan Berseh-2.0 menuntut pilihan raya umum yang berseh pada Julai, untuk kesekian kali menunjukkan hasrat kuat rakyat menuntut perubahan, menentang rasuah dan penyalahgunaan kuasa, memperjuangkan demokrasi dan keadilan. Dalam menghadapi trend zaman di mana “akan diubah jika tidak berubah lagi”, Perdana Menteri, Najib Razak telah mengumumkan pemansuhan ISA berupa undang-undang drakonian, membentangkan serentetan plan transformasi yang merangkumi politik, ekonomi, budaya, pendidikan, pentadbiran dan kehakiman, melantangkan suara kononnya “transformasi lebih unggul daripada reformasi”, persis ia sedang menjulang tinggi-tinggi panji trasformasi. Akan tetapi, tema lagu trasformasi itu sentiasa tenggelam dalam lagu lama dan persembahan canggung politik perkauman, autokrasi dan penyalahgunaan kuas dari dalaman UMNO, nampaknya ia tiada niat sebasar zarah untuk berubah.

Namun begitu, laluan bagi rakyat menuntut reformasi masih berhalangan dan lekak-lekuk. Bagimanapun gelumbang demi gelumbang reformasi yang membadai kian kuat menerjah di setiap ruang dalam negeri. Rreformasi telah mejadi aliran sejagat. Rakyat semua bangsa dalam negeri sudah amat kecewa dan putus asa terhadap rejim yang rasuah, kurapsi, autokrasi dan menyalahgunakan kuasa yang memerintah selama setangah abad lebih itu, dan teramat mendambakan perubahan.

Ekonomi negara kita juga mnghadapi jalan sendat, transformasi tidak boleh tidak dilaksanakan jika hendak mengorak langkah menuju ke arah negara maju. Boleh dikatakan bahawa struktor lama tergoyah-goyah dalam ribut bergelora, order baru meronta-ronta dalam kesulitan yang wujud. Akan tetapi, kita tetap yakin akan ramalan dalam peribahasa “air boleh menimbuklkan perahu, namun boleh jua mengaramkannya”. Segala-galanya berpaksikan kepentingan rakyat, kekuatan dan parti yang berjuang demi kepentingan rakyat, pada akhirnya akan memenangi pendukungan rakyat, sedangkan semua golongan yang menjejaskan kepentingan rakyat, memungkiri kehendak rakyat, akhirnya akan disingkirkan oleh rakyat.

Dalam tahun 2012 akan diadakan Pilihan Raya Umum 13 (PRU 13), kita berharap tahun yang baru ini bakal mendatangkan harapan baru dan membuka situasi yang baru.

ALFATIHAH DARI PERSATUAN PERSAHABATAN ABAD 21 MALAYSIA

ALFATIHAH UNTUK ALLAHYARHAM IBRAHIM CHIK

Terkejut mendapat berita berkenaan kepergian Allahyarham Ibrahim Cik, yang lebih kami kenali dengan nama Kawan Kamar (@ Kawan Alang). Al-Fatihah... .

Atas nama Kawan Abdullah C.D. dan Kawan Suriani, serta seluruh bekas anggota Rejimen Ke-10, kami menyatakan takziah yang sedalam-dalamnya kepada keluarga allahyarham. Semoga allahyarham dicucuri rahmat Illahi dan diletakkan bersama para syuhada sejati yang diredai oleh Allah s.w.t..

Jasa dan sumbangan allahyarham sentiasa dikenangi.


—— Kampung Perdamaian Sukhirin

30 Dis. 2011.






Selepas sembahyang Jumaat, Kawan Abdullah C.D. dan kawan-kawan bekas perajurit Rejimen Ke-10 bertahlil dan memanjatkan doa buat Allahyarham Ibrahim Chik.





KOMENTARI NOVEL: MENGHARUNGI TITIK NOKHTAH

Komentari Novel: Mengharungi Titik Noktah

Abdul Halim Ali | Dec 23, 2011 04: http://merdekareview.com/bm/news.php?n=12568


Persoalan

Oleh kerana analisis novel bukan kekuatan saya, maka setelah membaca teks sms Nasir, saya bersedia secara mental dengan beberapa pertanyaan.  Apakah novel Nasir satu penyataan tentang tafsiran hidup?  Satu laporan tentang kehidupan real yang beliau harungi dan melintas titik-titik noktah?  Sebagai hiburan semata, awal-awal lagi ditolak pertanyaan itu.  Ringkasnya, apakah kebergunaannya novel tersebut?

Setelah itu, konsekuen pertanyaan di atas, saya ingin tahu pula apakah tipe/jenis penerbitan Nasir: adakah itu novel sejarah, seperti karya Pramoedya Anan Toer - Bumi Manusia, Arus Balik dan lain-lain?  Ataupun novel tipe Proletarian, seperti yang dihasilkan Charles Dickens tentang kesulitan kelas proletar dalam kerangka Revolusi Industri kapitalis di-Inggeris tetapi yang ditulis novelis daripada kelas borjuis kecil.

Hal-hal yang saya kurang, malah tidak arif, juga timbul di benak saya - apakah plotnya?  Siapakah watak-watak utamanya?  Dan yang manakah antara watak itu penjelmaan peribadi Nasir sendiri?  Apakah skopnya dan apakah buku yang saya akan terima daripada Nasir itu sebahagian trilogi?  Atau jilid pertama?

Selain itu, ingin sekali saya ketahui lagi tentang novelnya: apakah latar, setting, dan scene novel tersebut kerana hal-hal itu memungkinkan saya mengilas balik apakah roh zaman itu; apakah Zeitgeistnya?  Terpenting apakah sudut pandangan Nasir, ideologinya dan umumnya pandangan dunia beliau, iaitu weltanschauungnya, istimewanya setelah 1989 kerana jarang-jarang sekali kami berjumpa, tidak seperti sebelum itu.  Reunion sosial dengan beliau malam ini amat menggembirakan saya, tentunya.

Oleh kerana pengetahuan tentang analisis kesusasteraan saya tidak seberapa, kalau tidak pun tiada, maka saya memilih menumpukan kepada lingkungan, iaitu teks sosial novel ini, latarbelakang pengarangnya, dan pandangannya, iaitu ideologi karya ini.  Dalam erti tersebut ulasan saya amat terbatas kerana tertinggal hal-hal penting, seperti estetika.

Latar Belakang Novelis

Latar belakang pengarang wajar dibincangkan dahulu, selari setting/landscape novel, dan sejarah kebangkitan sosialisme yang luas spektrumnya dalam sayap kiri - politik kiri - dari yang berwarna politik jingga/pink hingga ke warna politik merah/rouge/red.  Setting sosial terpenting novel ini adalah kemunculan kelas proletar Melayu dan kemunculan golongan inteligentsia Melayu, dua tambahan kepada struktur sosial masyarakat Malaysia.  Watak Samad melambangkan golongan intelligentsia yang terdidik formal tetapi tingkat kesedaran sosial tidak seberapa.  Itulah yang dipertimbangkan oleh Nasir dalam novelnya dan dalam rangka demikian saya mengikuti novel beliau, berpaksikan ideologi tersebut.

Perbincangan saya tentang sosialisme menjadi satu keharusan kerana adanya dua bab novel yang pada saya itulah inti, sari, esensi novelnya.  Bab 40 dan bab 53 sesungguhnya menjawab salah satu pertanyaan saya setelah menerima berita tentang peluncuran novel ini.

Watak En. Kamaruddin dijadikan kenderaan, watak itu wahana, watak itu adalah sarana pembawa ideologi sosialis.  Watak Hamzah yang bertubi-tubi melontarkan pertanyaan dalam sesi tanya jawab (Q&A) dengannya, pada saya adalah lambang kelas proletar baru muncul, asal desa, a class in itself yang kurang kesedaran kelas, tetapi yang berevolusi menjadi class for itself, kelas yang menjadi barisan depan - vanguard  perjuangan.

Golongan petani (bukan kelas) sering dikiaskan dalam literatur sosialis seperti sekarung kentang-bentuknya tak tersusun dengan sistematik berbanding kelas proletar dan yang demikian kurang maju kesedaran kelasnya.

Oleh kerana sosialisme menjadi esensi buku ini, maka tidak terelakkan saya memakai istilah-istilah sosialisme yang terdapat di dalam Kamus Dewan, terutamanya edisinya keempat.  Justru, saya memakai kategori-kategori dan juga nomenklatur sosialis dalam ulasan ringkas tentang novel ini.  Lagipun, acara malam ini acara Parti Sosialis Malaysia dan novelis Presidennya.

Ulasan En.Kamaruddin tentang masyarakat dengan analisis strukturalnya membuat dia seorang intelektual yang memiliki daya fikir tinggi.  Dia bukan daripada golongan ahli falsafah borjuis yang sekadar ingin memahami dunia, sedangkan tugas ahli falsafah pokoknya adalah mengubah dunia.

Hamzah pula lambang golongan massa - kelas proletar - yang memiliki pengalaman sosial langsung dan yang melalui pendidikan ideologi sosialisme akhirnya menjadi intelektual.  Beliau memiliki pengetahuan konkrit, tetapi perlu disusunkan gagasannya dengan bantuan intelektual.

En. Kamaruddin ternyata lebih maju daripada pemikiran kebanyakan pemimpin daripada dua belahan politik di Malaysia kerana beliau dapat membezakan konsep-konsep, yang sering di salah pakai dan akibatnya mengelirukan.  Contohnya, istilah-istilah "Kerajaan/pemerintahan" daripada "negara".  En. Kamaruddin menganalisis masyarakat, lalu membezakan kelas "borjuis" daripada strata sosial "borjuis kecil"; "proletar" daripada "petani".  Perhatikan tumpuannya adalah modal yang sering sekali dan pintar bersembunyi dan menyamar di belakang topeng hak asasi manusia. Kontradiksi utama kelas pekerja adalah modal - dulu dan sekarang.  Bila-bila pun begitu.

Salah satu yang menarik perhatian saya - bagaimana doktor perubatan panel, satu perkerjaan mulia telah dengan mudah disedutkan kedalam orbit sistem kapitalis.  Lalu, tugasnya merawat proletar sakit dan sekaligus memenuhi tugasnya "reproduction of labour for capital".  Sayangnya, tidak dimasukkan didalam wacananya para mahaguru - "mahakeliru" yang turut tersedut untuk memenuhi tugas reproduction of intellectual labour yang sama tujuannya, iaitu memenuhi keperluan modal.

Ideologi Novel

Bab 40,m.s 258 akhirnya menyerlahkan ideologi sosialisme yang diidamkan novel ini daripada beberapa variasi sosialisme dan yang beraneka dalam spektrum politik kiri.  Satu sintesis dinyatakan di situ - menolak materialisme "kering" yang tidak disintesiskan dengan keperluan spiritual para warga.  Kalau novel itu biasanya ditandai dengan suspense, maka itulah suspense saya, setelah Nasir dan saya kurang berinteraksi pada zaman pasca 1989.

Sosialisme dengan agama menjadi perdebatan yang tidak berkesudahan di Nusantara. Indonesia mengalaminya sejak PKI didirikan.  Tetapi, Indonesia mempunyai Sukarno yang berusaha gigih sampai akhir hayatnya menggabungkan tiga kuasa gerak sejarah, iaitu nasionalisme, agama, dan komunisme (sebenarnya sosialisme. Komunisme dipakai Sukarno kerana nama PKI begitu).  Marhaenisme adalah upaya beliau melokalisasi kesejajagatan sosialisme kepada keadaan sejarah konkrit rantau ini. Sosiologi dan sejarah sesuatu negeri penting.

Hal itu diulangi oleh En. Kamaruddin.  Agama sering dijadikan ubat bedil menembak sosialisme.  Mungkin baik sekiranya En. Kamaruddin memetik sepenuhnya penyataan Marx tentang agama.  Kata Karl Marx: Religion is the sigh of oppressed creature, the heart of a heartless world, just as it is the spirit of a spiritless situation.  It is the opiate of the people.  Hal ini penting kerana Marx sedikit sekali menyentuh agama dan tidak menjadikannya masalah pokok dalam kajianya.
   
Terjemahan: "Agama itu rintihan makhluk tertindas, hati dalam dunia tidak berhati perut, seperti ia menjadi semangat dalam keadaan tidak bermaya.  Agama itu bius/penahan sakit rakyat".  Para paderi kolot di Eropah yang sebenarnya mempersetankan Marx.  Tetapi, Bapak Haji Misbah daripada Syarikat Islam Indonesia sebaliknya mendukung cita-cita negara sosialis dan berbeza sekali dengan agamawan Eropah, termasuk agamawan di rantau ini.  Haji Misbah seorang Kiyai, seorang ahli agama.

Persekitaran

Menurut Emile Zola, novelis Perancis pertengahan abad ke 19, kekhususan persekitaran itu penting bagi menentukan perwatakan dalam novel.  Persekitaran dominan pada setting novel ini adalah pembebasan rakyat daripada penindasan manusia ke atas manusia melalui ideologi sosialis.  Di Eropah, Amerika Latin, Afrika, Dunia Arab, Asia, ideologi itu bergelojak.
   
Di Malaysia, pada pengamatan saya, sosialisme berkembang di Singapura dahulu, tetapi terdapat perkaitan erat asuhan ideologi tersebut dengan yang terjadi di Britain dan di China dan juga Soviet Russia.  Variasinya banyak dan kadang-kadang meruncing, khususnya setelah Moskow dan Peking bersengketa ideologi.  Revolusi Kebudayaan pertengahan 1960-an turut menegangkan lagi belahan ideologi di tempat kita sekali pun.  Parti Komunis Malaya tidak terkecuali daripada dampak demikian.  Begitu juga di kalangan intelektual individu yang berkebetulan memimpin beberapa organisasi.

Kejayaan demi kejayaan di Indo-China, terutamanya Vietnam telah memberikan optimisme kepada gerakan sosialis di Malaysia (tidak termasuk PAP dan juga DAP yang dianggap pada waktu itu "sosialisme tampal sulam").  Optimisme demikian mendorong Parti Rakyat Malaya memajukan ideologi "Marhaenisme" kepada "sosialisme saintifik".  Sosialisme jenis itu sebenarnya sama dengan ideologi asal parti dan semata-mata alat menganalisis masyarakat dalam upayanya memahami kuasa sosial di dalamnya untuk dijadikan pedoman tindakan, iaitu guna melaksanakan praxis, seperti yang dibicarakan di dalam bab 40 dan bab 53 novel Nasir.

Sementara itu, dunia berubah mulai 1989.  Tembuk Berlin runtuh.  Pengikut ideologi sosialis pun terlontar dan mencari-cari strategi baru.  Golongan Trotsky yang sekian lama tidak yakin dengan kesejagatan ideologi sosialisme secara objektif dan subjektif, menentang ideologi sosialisme sebagai pedoman untuk semua keadaan.  Lima tahun sebelum runtuhnya Tembuk Berlin, rupanya Mikhail Gorbachev telah melawan arus sosialisme atas nama pertumbuhan ekonomi Russia dengan memakai slogan "Perestroika" (rekonstruksi) dan memilih jalan Kapitalis bagi Soviet Russia. Ringkasnya, keterbukaan dan liberalisme Gorbachev juga menggunakan istilah Glasnost yang bererti satu panggilan memeriksa kembali diri.  Untungnya, Mikhail Gorbachev diusir daripada kekuasaan, tetapi kapitalisme gangsternya yang mengiringi peretroika dan glasnost masih menjadi punca masalah di Russia.

Pengaruh keterbukaannya (perestroika) khabarnya mengenakan bujukannya juga ke atas beberapa pemimpin di Malaysia.  Kecelaruan ideologi selama dua dekad belakangan ini ternyata tidak membara lagi politik ideologi.

Sayangnya, beberapa organisasi telah menggugurkan ideologi, termasuk sosialis.  Hal inilah yang merungsingkan novel Mohd Nasir Hashim, apabila terdapat pengikut-pengikut sosialisme yang amat terbujuk oleh slogan "TINA" yang dilaungkan Margaret Thatcher.  TINA adalah akronim "There is no alternative to Capitalism". Itulah teks sosial novel yang di lancarkan malam ini.

Kesimpulannya


Akhirnya, apakah terdapat imbangan antara estetika/keindahan dengan isi novel ini? Estetika tanpa isi, itu perhiasan semata.  Sebalikanya, isi tanpa keindahan, itu sekadar propaganda.  Begitulah madah seorang pujangga dari China dalam kuliahnya pada 1930-an tentang kesusasteraan.  Mungkin di dalam bab 40, bab 44, dan bab 53, imbangan itu memberatkan isi dan mengorbankan estetika, sedangkan 64 bab lain itu berimbang, pada taksiran saya.  Namun, saya lihat pada tiga bab - 40, 44, dan 53 - terdapat imbangan jenis dialektika, tetapi bukan imbangan absolut.

Nasir, Tahniah! Puas sekali sekali saya membicarakan novel tentang ideologi sosiolisme yang sekian lama tidak diperkatakan kerana dianggap wacana demikian bukan lagi PC (politically correct).

*Komentari novel ini ditulis oleh Profesor Abdul Halim Ali, bekas pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia dan bekas AJK Pusat Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM).  Novel yang dibincangkan adalah "Mengharungi Titik Noktah", ditulis oleh Dr. Mohamad Nasir Hashim, ADUN Kota Damansara dan Pengerusi Parti Sosialis Malaysia.

**Pembaca boleh mendapat buku ini melalui tempahan.  Sila hubungi Sivarajan 016-6798005 atau e-mel kepada sivarajan.a@gmail.com. Anda boleh klik Mengharungi Titik Noktah_Dr. Mohd Nasir Hashim untuk menonton klip video mengenai buku!

PERSATUAN PERSAHABATAN ABAD KE-21 MALAYSIA MERAYU KERAJAAN TUNAIKAN PERSETUJUAN DAMAI


Kesihatan Chin Peng Diberi Keprihatinan Masyarakat
Kerajaan Didesak Membenarkan Beliau Balik Ke Tanah Airnya

Satu khabar angin “Chin Peng sakit tenat dalam keadaan koma ” disiarkan dalam Sin Chew Daily 1 Oktober, keadaan kesihatannya amat diambil berat oleh masyarakat. Peguam-Peguam yang pernah mewakili Chin Peng segera menelefon menghubungi penjaga Chin Peng, dan menerima telefon Chin Peng menyangkal khabar angain itu. Keesokan harinya 2 Disember, Sin Chew Daily dan media-media lain telah menyiarkan berita menyangkal khabar angin. Diberitakan bahawa Setiausaha PKM, Chin Peng yang kini 87 tahun itu menegaskan beliau tidak sakit tenat, malah berada dalam keadaan sihat。
Peguam Leong kata bahawa dalam telefonnya Chi Ping menyatakan:“Saya tidak sakit, malah berada dalam keadaan sihat, tinggal dalam rumah di Thailand.” Peguam Chan Kok Keong memberitahu Malaysiakini berkata desas-desus mengenai Chin Peng di laporan media adalah tidak betul. "Dia dalam keadaan baik dan tidak dalam keadaan koma seperti laporan beberapa media,” kata peguam itu.

Berkenaan dengan kesihatan Chin Peng, Kata Peguam Chan, meman-dangkan keadaan itu, adalah wajar bagi kerajaan menyemak semula dan mematuhi Persetujuan Damai Hadyai yang ditandatangani lebih 20 tahun lalu. "Saya rasa kerajaan wajar mengkaji semula dan membenarkan dia kembali ke negara ini dan mematuhi apa yang telah ditetapkan dalam persetujuan itu. Chin Peng adalah seorang lelaki tua yang uzur."

Banyak rakan seperjuangan dan kawan karib di Malaysia berturut-turut menyatakan prihatin tulus hati dengan menerusi saluran Kampung Perdamaian di Thailand, dan mengemukakan hasrat pergi mengunjungi beliau, tetapi tidak dapat pergi kerana gangguan banjir teruk di Bangkok. Chin Peng me-nyatakan terimah kasih kepada semua yang memberi prihatin.

Keadaan sakit dan isu per-kembalian Chin Peng ke tanah air diberi prihatin bagitu sungguh-sungguh adalah kerana sumbangan beliau kepada perjuangan anti-Jepun, anti-British dan terwujudnya perdamaian negara kita. Dalam keluaran khas memperingati ulang tahun ke-20 Persetujuan Damai Hadyai, tulisan Zhoutong yang berjudul Tahniah Atas Hari Lahir Chin Peng Ke-85 semoga Beliau Riang Gembira. telah me-rumuskan sumbangan itu sebagai berikut: “Sumbangan anti-Jepun, Anti-British dan Penandatanganan Per-setujuan Damai memperoleh sanjungan amat tinggi; selama 20 tahun lebih ini beliau terlalu ingin pulang, perasaan rindui kampung halaman diberi simpati sejagat.”

Pelbagai Pertubuhan Merayu Kerajaan Agar Membenarkan Chin Peng Kembali Ke Tanah Air.

Pelbagai NGO berulang kali merayu Kerajaan Persekutuan mem-benarkan Chin Peng kembali ke tanah air, agar beliau menghabiskan masa terakhirnya di tanah tumpah darahnya.

Setelah berita ini disiarkann, Pengerusi Pusat Pembangunan Ke-budayaan LLG., Datuk Toh Kin Woon segera menyatakan prihatin kepada Chin Peng dan merayu Kerajaan Persekutuan memenuhi hasrat Chin Peng kembali ke tanah air.

Merayu Kerajaan menghormati Persetujuan Damai Hadyai

Datuk Toh menyatakan kepada Guang Ming Daily bahawa atas nama peribadinya beliau merayu Kerajaan menghormati Persetujuan Damai Hadyai, membenarkan Chin Peng kembali ke tanah air. Pendiriaannya menuntut Kerajaan membenarkan Chin Peng kembali ke tanah air itu tetap tidak berubah dari mula hingga ke akhirnya, dan Kerajaan harus menghormati status Chin Peng selaku warganegara dan mengizinkan beliau kembali ke tanah air untuk menghabiskan peringkat terakhir hidupnya.

Ketua Setiausaha Persatuan Per-sahabatan Malaysia dan China, Tan Kai Hee yang telah dapat berita tentang sakit Chin Peng itu segera menyatakan berharap semoga Chin Peng cepat sembuh.

Persatuan Persahabatan Abat Ke-21 Malaysia dan para ahlinya 
merayu Kerajaan menunaikan Persetujuan Damai

Mantan Ketua Persatuan Persahabatan Abad Ke-21, Neo Kong Hor menyatakan bahawa baru-baru ini Perdana Menteri Najib mengumumkan pemansuhan ISA, seharusnya negara kita menuju ke arah lebih demokrasi, lebih menghormati hak asasi, oleh itu Perdana Menteri Najib diharapkan agar membenarkan Chin Peng kembali ke tanah air. Beliau berkata, dulu Chin Peng berjuang melawan Jepun dan penjajah British, adalah tokoh penting memperjuangkan kemerdekaan. “Chin Peng membaktikan seumur hidupnya untuk tanah air, maka dari sudut kemanusiaan dan politik, sewajarnya Kerajaan membenarkan Chin Peng kembali ke tanah air, agar beliau menghabiskan masa tuanya

Persetujuan Damai denga PKM, tetapi masih bersikap penentang terhadap Chin Peng, ini telah memungkiri semangat perdamaian dalam Persetujuan Damai.

Dan Perhimpunan Agung Ahli Persatuan Persahabatan Abad Ke-21 yang akan diadakan pada 4 Disember akan berbincang dan meluluskan usulan-usulan, antara lain usulan ketiga ialah “Memohon Kerajaan Persekutuan Malaysia menunaikan segala fasal atau klausa Persetujuan Damai Hadyai, dan sewajarnya menerima Ketua Perwakilan PKM, Chin Peng yang selaku seorang daripada penandatangan Persetujuan itu kembali ke tanah tumpah darahnya di Malaysia.”

Chin Peng adalah tokoh penting dalam sejarah Malaysia dan selaku seorang daripada penandatangan utama Persetujuan Damai Hadyai, oleh itu, sekiranya Kerajaan tidak menunaikan Persetujuan, tidak membenarkan Chin Peng kembali ke tanah air, pasti akan menyebabkan umat sejagat dan semua negeri menganggap Kerajaan Malaysia tiada reputasi.

Keinginan Chin Peng

“Saya orang Malaysia, satu-satunya hasrat saya adalah akan meninggal dunia di tanah tumpah darahku ……” demikianlah ujar Chin Peng ketika menerima interviu wartawan Guang Ming Daily pada tahun 2009.

Dan ketika menerima wawancara media, Chin Peng berkata lagi bahawa baliau berhajat menziarah dan memberi penghormatan di depan pusara ibu bapanya, beliau ingin meninggal di tanah tumpah darahnya. konsep etika ini diterima merata-rata masyarakat Cina, sekiranya tidak dapat pulang ke tanah air semasa hidup, maka selepas mati abu tulangnya harus disemadikan di tepi pusara ibu bapa.nya. Jikalau Kerajaan bersikap tidak peduli akan konsep etika sejagat kaum Cina ini, Chin Peng tidak dapat kembali ke tanah air, abu tulangnya tidak dapat disemadikan di tepi pusara ibu bapanya, cuba tanya, bagaimanakah masyarakat Cina akan menilai Kerajaan sedemi-kian, dan adakah rakyat akan menerima golongan berkuasa sedemikian?


Sumber: Buletin Persatuan Persahabatan Abad Ke-21 Malaysia


KENYATAAN EMPAT PERTUBUHAN TENTANG PEMANSUHAN ISA

Kenyataan Empat Pertubuhan Tentang Pemansuhan ISA

Setelah berita pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tersiar, keempat-empat pertubuhan persa-habatan di mana anggota-anggotanya telah menjadi mangsa kekejaman ISA segera mengeluarkan kenyataan bersama, menunjukkan bahawa ini adalah kejayaan perjuangan gigih jangka panjang rakyat negara kita.

Pada 19 Disember, Persatuan Persahabatan Phoenix, Persatuan Kawan Karib dari tujuh negeri, Yayasan Patriotik dan Perdamaian Malaysia dan Persatuan Persahabatan Abad Ke-21 Malaysia secara khusus mengadakan sidang akhabar di dewan mesyuarat Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH)., mengumumkan kenyataan bersama kepada media tentang pemansuhan ISA yang diumumkan oleh Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Abdul Razak

Kenyataan Bersama empat Pertubuhan itu diedarkan kepada para wartawan. Kenyataan Bersama itu menegaskan bahawa ISA adalah pengganti kepada Undang-Undang Darurat yang terkenal dengan kekejamannya, yang juga undang-undang drakonian yang bermaharajalela menzalimi banyak insan selama 50 tahun lebih ini. Semua kita memang teramat benci akan ISA itu, kini kita berasa terhibur kerana pemansuhan ISA. Dan akibat ISA inilah yang menyebabkan Setiausaha Agung PKM, Chin Peng difitnah dan tidak dibenarkan pulang ke tanah tumpah darahnya walaupun sudah tua dan uzur. Apa yang harus dimansuhkan itu bukan hanya ISA sahaja, malahan segala peraturan dan undang-undang drakonian pun mesti dimasuhkan, supaya rakyat jelata dihindari dari kengerian undang-undang kejam dan boleh hidup dengan bermaruah.

Ceramah beberapa ketua atau ahli jawatankuasa pertubuhan itu dirumuskan sebagai berikut:

1- ISA sungguh kejam menyeksa aktivis pergerakan buruh, mereka yang memperjuangkan kebajikan kaum buruh ditahan diringkukkan ke dalam penjara gelap, menderita macam-macam seksaan fizikal dan mental.

2– Sudah tentu berasa gembira kerana pemansuhan ISA itu, siapapun akan tak boleh hilang kebenciannya apabila teringat akan seksaan ISA. Kami beribu-ribu orang diringkukkan ke dalam kem tahanan, dikenakan seksaan kejam, mengalami penderitaan fizikal dan mental, ada yang dihinggapi penyakit teruk, ada yang telah cacat cedera, malahan suami isteri dan anak-anak dicerai-beraikan, keluarganya ada yang mati dan ada yang merantau. Kini kita bukan hendak membalas balik, namun bagaimanapun sekurang-kurangnya mesti dipulihkan nama baik dan diberi pampasan sewajarnya.

3– Orang muda yang suka membantu orang lain dan bersahabat dengan banyak kawan, tetapi telah diringkukkan ke dalam kem tahanan dengan ISA, sentiasa dipukul atau ditendang, berturut-turut digiring ke kem tahanan Batu Gajah dan Gementing, Perak, tempoh tahanannya selama 10 tahun, tergolong dalam kumpulan yang terakhir keluar dari tahanan. Kini sudah 20 tahu keluar dari penjara, namun badanya masih penuh dengan luka-luka dan uzur, kena selalu jumpa doktor dan makan ubat dalam jangka panjang. Seorang kawan karib perempuan tua menambah bahawa kaum wanita dalam tahanan juga selalu diseksa dan dihina. Namun mujurnya sanggup bertahan juga berkat perpaduan di kalangan rakan-rakan setahanan, bagaimana pun kini dia sakit di sekujur tubuh, berjalan pun susah.

Didedahkan juga bahawa terdapat berpuluh-puluh ribu orang telah diusir ke Indonesia, India dan China dalam masa Undang-Undang Darurat, Mangsa pengusiran itu mengalami banyak halangan ketika hendak memohon untuk balik melawat sanak saudara. Kemudian sampai masa ISA, bilangan yang diusir ke luar negeri itu telah kurang, tetapi banyak pula yang ditahan diringkukkan ke dalam penjara dalam negeri, kesemua mangsa itu menderita segala seksaan dan kesengsaraan..

Wakil Persatuan Persahabatan Abad Ke-21, Neo Kong Hor menunjukkan bahawa “Kami adalah kumpulan yang kembali ke tanah air dari kawasan basis sempadan selepas penandatanganan Persetujuan Damai, jikalau bukan kerana tiada jalan keluar di bawah penganiayaan ISA pada masa itu, bagaimanalah kami ini akan menceburkan diri ke dalam perjuangan di pergunungan?” Tambahnya lagi “Kami kembali selepas perdamaian secara hormat dicapai, kami berharap dapat nampak negara kita boleh menyongsong trend dunia dan maju seiring peredaran masa. Pemansuhan ISA boleh dikatakan sebagai satu langkah penting menuju ke arah reformasi, dan seharusnya memperlihatkan keberanian yang lebih besar supaya negara mencapai pembangunan, dan kepentingan langsung dan kepentingan jangka panjang rakyat tidak dijejaskan

Anggota Persatuan Persahabatan Abad 21 Malaysia dalam perhimpunan tahunan yang diadakan di Johor pada Disember 2011


Kenyataan Bersama Empat Pertubuhan:
Kenyataan Bersama Kami


Sempena perayaan Hari Malaysia yang hanya mulai diraikan secara rasmi setelah tsunami politik 8 Mac 2008, dalam perayaan yang telah ditundakan selama 40 tahun lebih, pada 16 September, dalam perutusan Perdana Menteri, Najib Razak yang disiarkan menjelang Hari Malaysia, telah mengumumkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA), pengumumannya segera tersiar ke sana sini.

Sedia maklum bahawa setelah negara kita mencapai kemerdekaan, ISA adalah pengganti dan lanjutan dari Undang-Undang Darurat yang terkenal dengan ke-kejamannya dalam masa penjajahan British, adalah undang-undang drakonian yang telah dikuatkuasakan secara paksa selama 51 tahun sehingga kini. Rakyat negara ini telah mengalami penindasan kejamnya selama ini, lama sudah berhasrat keras hendak memansuhkannya, dan akhirnya dapat nampaklah pemansuhannya, ini adalah kejayaan perjuangan gigih rakyat negara kita!

Semenjak dari perisytiharan kemerdekaan, kuasa pemerintahan dan hak tafsiran negara kita tidak dapat menghidarkan diri dari dimonopoli oleh golongan yang memiliki hak istimewa yang berteraskan golongan birokrat dan krorinya. Dengan undang-undang drakonian yang berasal dari masa penjajahan seprti ISA dan lain-lain lagi, mereka melaksanakan dasar perkauman, mengaut sumber dan kekayaan negara, menyempitkan ruangan hidup rakyat dan menjejaskan hak asasi dan hak demokrasi rakyat. Oleh itu, bermaharajalela dan bertindak sewenang-wenanglah perbuatan menyalahgunakan kuasa, rasuah, korupsi dan amalan little napoleon. Kini kejahatan itu sudah sampai ke tahap tidak dapat disabarkan lagi oleh rakyat. Aspirasi yang paling dicitakan rakyat jelata luas adalah reformasi politik dan transformasi negara.

Pemansuhan ISA dan pemudahan peraturan permit penerbitan dan sebagainya seharusnya sebagai langkah penting mereformasi sistem politik, pihak kami berharap agar akan disusuli dengan pelaksanaan yang sungguh. Adalah perlu ditegaskan bahawa pemansuhan ISA sudah pun diumumkan, maka sudah tentu mesti memperhentikan semua diayah dan propaganda yang memomokkan dan memburukkan pejuang-pejuang kemerdekaan yang patriotik dan melawan penjajah. Dan pihak berkuasa mesti memulehkan nama baik dan membayar pampasan sewajarnya kepada ribuan tahanan politik yang telah mengalami seksaan kejam fizikal dan mental dalam jangka panjang itu.

Kita berharap supaya mengadakan reformasi dan memansuhkan undang-undang drakonian serta akta dan peraturan yang tidak releven lagi, dan lebih lanjut menggubal peraturan dan rang undang-undang baru yang berakitan, kesemua itu tidak seharusnya dijadikan sebagai tipu helah dan gula-gula pilihan raya umum, sehingga hanya ungkapan sahaja berubah tetapi hakikatnya tetap sama. Hanya dengan bersasakan kemajuan dan hari depan negara serta kepentingan mendesak dan kepentinganjangka panjang rakyat, boleh menjadi pertimbangan akhir bagi reformasi dan tranformasi memansuhkan yang lama dan menegakkan yang baru.

Kita yakin, hanya dengan mengkabungkan tenaga pelbagai pihak bagi menghapuskan halangan yang membendung kemajuan masyarakat yang ditinggalkan dari masa penjajahan, mendorong politik, ekonomi, budaya, pendidikan dan sebagainya oleh transformasi daripada sistem lama yang berupa unitarianisme, diktator, mendominasi, dan memecahbelahkan kumpulan etnik ditransformasi kepada sistem baru kepelbagaian, demokratik, terbuka dan mengukuhkan perpaduan. Dan barulah membawa negara ke laluan makmur dan gagah perkasa.

Persatuan Persahabatan Phonex Malaysia
Persatuan Kawan Karib dari tujuh negeri
Yayasan Patriot dan Perdamaian Malaysia
Persatuan Persahabatan Abad Ke-21 Malaysia

18 September 2011

(sumber: Buletin Persatuan Persahabatan Abad Ke-21 bilangan 22)

PELANCARAN BUKU MENGHARUNGI TITIK NOKHTAH

Salam perjuangan. Parti Sosialis Malaysia dan Gerakbudaya ingin melanjutkan jemputan kepada rakan-rakan seperjuangan, peminat novel dan masyarakat umum untuk menghadiri majlis pelancaran buku Dr. Mohd Nasir Hashim, ADUN Kota Damansara. Majlis tersebut akan turut hadir oleh seorang moderator dan 3 orang panelis yang akan mengulaskan novel terbaru ini.

Majlis Pelancaran
Mengharungi Titik Noktah
--novel tulisan Dr. Mohd Nasir Hashim

8:30 malam, 8 disember 2011
@ KL Selangor Chinese Assembly Hall

Moderator : Wan Hamidi Hamid, Editor Roketkini
Panelis : Siti Solehah (Kak Wan), Peneroka Bandar Kg Chubadak
Halim Ali, Pensyarah & bekas Setiausaha Agong PSRM
YB Saari Sungib, Penulis & ADUN Ulu Kelang

Sebarang pertanyaan, sila hubungi Letchimi Dev 016-2960224 @ Chong Yon Sin 016-3797231@ PSM 03-22747791.
Sila sebarkan jemputan ini kepada rakan-rakan anda!



Mengharungi Titik Noktah

Novel yang berkisah mengenai perjuangan pekerja dan peneroka bandar, yang dimiskinkan oleh proses pembangunan yang hanya menguntungkan kaum elitnya.

Suka, kecewa, kejayaan, harapan, pengorbanan, realiti kehidupan dan perjuangan rakyat di Malaysia. Wira-wira muda, ibu-ibu dan warga tua mendedahkan budaya pincang..beracuan penindasan yang menghancurkan kemanusiaan dan alam sejagat.

Dalam kehancuran lahirnya tunas harapan

Dalam ketandusan lahirnya Ilham perjuangan

Dalam kezaliman lahirnya penentangan


Bersatulah!!!


Rumah diroboh, pondok ditegak

Pondok diroboh, khemah ditegak

Khemah diroboh, rakyat memberontak!!!


PERJUANGAN TIDAK PERNAH MENGUNDANG NOKTAH.



CLICK Mengharungi Titik Noktah_Dr. Mohd Nasir Hashim untuk menonton klip video mengenai buku!!!


Untuk tempahan:

Email kepada sivarajan.a@gmail.com, atau
Buat panggilan kepada Sivarajan 016-6798005atau mendapatkannya dari Gerakbudaya (No.11, Lorong 11/4E, 46200 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia.) dan kedai buku utama di seluruh Malaysia.

Mengharungi Titik Noktah
Dr. Mohd Nasir Hashim
Publisher: Gerakbudaya Enterprise Sdn Bhd & Parti Sosialis Malaysia
Year: 2011
ISBN: 9789670311029
469 Pages
RM30.00 / S$19.50
 

 

Categories

Pengikut