SINDROM LUTUT BERGOYANG

SINDROM LUTUT BERGOYANG
oleh Tongkat Bahaman 
(http://tongkatbahaman.com)
Dr jeyakumar
Bila lutut bergoyang, otak akan jadi kimput, fikiran jadi kusut tidak menentu hingga tidak dapat berfikir bagi mencari jalan keluar kepada masalah yang dihadapi dengan bijaksana. Tidak cukup dengan tangkapan dan ancaman dari pihak-pihak yang berkuasa, gegak gempita seluruh dunia TV dan media yang ada. Di kerah juga segala hulubalang termasuk sibongkok dari gua hantu yang sedang khusuk bertapa supaya keluar menunjukkan silat pulutnya meskipun di atas kerusi roda sambil makan sekepal pulut yang dibekalkan tuannya. Tidak ketinggalan juga untuk mengampu para patriot yang di bawa dengan tongkang dari Tamilnadu.

AKU BERSEDIH .......Dr. Nasir Hashim

AKU BERSEDIH .......Dr. Nasir Hashim

Bersendirian
Air mata sedih mengalir tanpa izin
Kerana ku lihat
 Demokrasi dikebumikan dengan semboyan  
        keangkuhan
Keagamaan disandi-warakan untuk mencabul                     
       kebenaran
 Perkauman dibelai manja demi segumpal
      keuntungan dan kemelesetan diri                           Kemiskinan dilunak lunakkan dari sistem pemerintahan

Seribu janji dicurah halus untuk menderhaka
        kepada prinsip
Senda gurauan diatur rapi untuk membentes
         pemikiran
Negara yang harum dilacurkan dengan teladan
        bangsat

Sungguh kaku Negara ku yang tercinta ini
Menjadi noktah di pertengahan jalan

APA BEZA SOSIALIS DAN KOMUNIS? - S Arutchelvam



APA BEZA SOSIALIS DAN KOMUNIS?

Oleh S Arutchelvam, dipetik dari Malaysiakini.com
 
PKM adalah Parti Komunis Malaya yang telah ditubuhkan pada tahun 1930 sebagai sebahagian daripada Comintern (Komunis Antarabangsa).
PKM telah berjuang menentang penjajahan Jepun sebagai MPAJA dan kemudian menentang penjajahan British dan menuntut kemerdekaan. PKM adalah parti pertama dalam negara yang menuntut kemerdekaan dari British.

Mereka akhirnya meletakkan senjata dan membuat perjanjian damai dengan kerajaan Malaysia pada tahun 1989 dan hari ini tidak lagi wujud sebagai sebuah parti yang aktif.

PSM pula memohon untuk pendaftaran pada tahun 1998 dan berideologi sosialis. Setelah sebelas tahun berjuang, akhirnya PSM mendapat kelulusan pendaftaran parti pada tahun 2008. PSM pula mendaftar untuk melibatkan diri dalam proses pilihan raya dan telah bertanding dalam tiga pilihan raya setakat ini.

DI SEBALIK PENGHARAMAN BERSIH 2.0


Belumpun tiba 9 Julai, jadual perarakan menuntut sistem pilihanraya bersih dan adil yang dianjurkan BERSIH 2.0, situasi politik tiba-tiba menjadi kencang apabila pihak polis dan Kementerian Dalam Negeri mengambil tindakan menahan aktivis PSM dan aktivis BERSIH 2.0 dengan berbagai tuduhan yang tidak masuk akal seperti “mahu memulihkan semula PKM”, “melancarkan perang terhadap Yang Dipertuan Agung” dan lain-lain. Kerana sebab-sebab tersebut, KINI DAN SILAM terpanggil untuk menyatakan pandangan kami terhadap masalah tersebut.

Melakukan tangkapan ke atas rakyat tanpa alasan yang sah dan melemparkan tuduhan bodoh adalah tindakan yang sangat tidak professional dan merosakkan lunas-lunas demokrasi. Pihak polis telah berdiri dipihak UMNO Barisan Nasional dengan mengenepikan hasrat rakyat yang ikhlas. Kami mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pihak polis dan Kementerian Dalam Negeri yang tidak bermoral tersebut.

Categories

Pengikut