ANAK MUDA - BERANI BERJUANG BERANI MENANG


KOMENTAR DARI TIM TUKAR TIUB
http://tukartiub.blogspot.com

Kita telah meninggalkan 2009. Tahun 2010 ini adalah tahun yang akan membawa kemelut dan krisis ekonomi runcing bukan sahaja untuk negara kita malah untuk semua negara yang mengamalkan sistem ekonomi kapitalis.

Sistem ekonomi kapitalis sedang nazak. Pil-pil menahan kesakitan telah diambil untuk meneruskan buat sementara sistem ekonomi yang ganas lagi zalim ini. Bertrilion dolar telah digunakan membeli koyok untuk menampal sistem kapitalis yang sedang sakit.

Hakikatnya - sistem ekonomi kapitalis sedang dibaham barah lebihan produksi - hinggakan tidak ada kimotheraphy yang akan dapat membantu.

Produksi yang berlebihan ini sedang menghambat dan menekan. Barangan yang hasilkan dari kilang dan pabrik kini melambak-lambak. Tekanan demi tekanan – melalu pelbagai pejanjian dan protokol - telah digunakan oleh Bank Dunia, IMF dan WTO terhadap negara-negara dunia ketiga seperti Malaysia.

Kaum pemodal antarabangasa sedang menggunakan Bank Dunia, WTO dan IMF untuk memaksa pasaran dibuka seluas mungkin agar modal dapat merembat bahan bahan mentah dan barangan buatan syarikat multinational dapat dilambakkan ke pasaran negara negara dunia ketiga.

China pendatang baru kelihatan semakin gopoh dan rakus mencari bahan mentah dan membuka pasaran. Lihat disekeliling kita – lambakan produk CCL – cheap chinese labour – sedang mengancam industri tempatan. China yang telah murtad dari sistem sosialis kini telah mula menjadi peniaga senjata. Ini tidak pernah berlaku ketika China mengamalkan sistem ekonomi sosialis.

Semua ini membawa tanda-tanda bahaya kepada umat dunia.

Kuasa imperial Anglo-Amerika – musuh rakyat sedunia – sedang menjalankan perang di Iraq dan Afghanistan. Perang kolonial ini bertujuan untuk merampok semua telaga minyak dan gas di kawasan timur tengah.

Dalam masa yang sama bahan bakar petrol semakin berkurangan. Satu demi satu negara pengekspot minyak kini menjadi negara pengimpot minyak. Minyak di Malaysia sendiri kian merosot dan pada tahun 2014/16 kemungkinan minyak akan mula kering di telaga-telaga minyak kita. Keadaan ini akan menghambat United Malays National Organistaion.

Dalam masa yang sama perebutan kuasa untuk mengawal agihan kontrek dan punca punca dana semakin sengit. Ekonomi yang merundum ini akan menjadikan punca-punca dana berkurangan dan sempit.

Dua garis politik – garis Najib dan garis Muhyiddin – semakin jelas dapat dilihat. Dalam masa yang sama anak anak syarikat gerombolan seperti PPP, MCA, MIC dan Gerakan – sedang beramuk dan bercakaran sesama sendiri.

Semua ini adalah tanda-tanda bahaya untuk warga Malaysia.

Bahang api perkauman akan terus ditiupkan untuk memastikan kuasa yang ada ditangan United Malays National Organistion akan terus kekal.

Tahun 2010 ini adalah tahun susah. Harga barangan dan kos sara hidup akan meninggi. Ini tidak setampil dengan tangga gaji dan upah harga memburuh. Anak anak muda akan mula memasuki pasaran buruh dan mereka akan berhadapan dengan hakikat bahawa peluang kerja semakin berkurangan.

Ekonomi yang berasaskan tenaga buruh impot yang murah kini sedang memakan diri kita sendiri. Hampir tiga juta buruh murah ini sedang menafikan hak warga untuk menuntut tangga gaji yang lumayan dan berpatutan dengan kos sara hidup. Tidak ada warga Malaysia yang akan sanggup tidur 12 orang dalam satu bilik.

Justeru semua warga Malaysia wajib berwaspada dan jangan terperangkap dengan propaganda perkauman. Juga berwasapada jangan terperangkap dengan agenda keagamaan.

Satu Malaysia wajib bersedia untuk bangun melawan untuk melahirkan sebuah Malaysia untuk anak semua bangsa. (TT)

1 ulasan:

Aku setuju dengan komentar Tim Tukar Tiub berkenaan ekonomi kapitalis dan Cina yang menuju sistem kapitalis.

Untuk mencapai kemakmuran abadi jawapannya hanyalah dengan melenyapkan sistem kapitali.

Kenyataan sedang menyingkapkan bahawa sistem kapitalis sedang menuju kehancuran!

Reply

Categories

Pengikut