Sabtu, 31 Oktober 2009

kesinambungan nasionalisme selatan thai dan malaya

2 ulasan

KESINAMBUNGAN NASIONALISME

SELATAN THAI DAN MALAYA -

Abdullah C.D.


Disember 1941, fasis Jepun menceroboh Malaya. Selain dari mendarat di pantai Sabak, Kota Baharu, mereka juga mendarat di Pattani dan Songkla. Perdana Menteri Thai ketika itu Phibun Songkhram menjalankan polisi bekerjasama dengan Jepun. Melalui persekongkolannya dengan fasis Jepun, Phibun telah melaksanakan polisi Thai Raya dan memperluaskan penguasaannya hingga ke Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu.


Phibun Songkhram naik takhta pada tahun 1938 melalui rampasan kuasa dan melaksanakan polisi cauvinisme "Thai Raya". Di bawah polisi ini bangsa-bangsa lain harus berbahasa dan berkebudayaan Thai, bahkan di segi agama juga dikehendaki beragama Budda. Polisi ini telah mencetuskan pertentangan hebat berbagai bangsa di Thailand.


Orang Melayu yang tinggal secara memusat di Selatan Thai berbahasa Melayu dan beragama Islam, mempunyai sejarah, kebudayaan, kesenian dan tradisinya sendiri. Akan tetapi mereka dipaksa mengikut cara Barat, misalnya makan dengan sudu dan garpu, lelaki diharuskan memakai topi, wanita diharuskan memakai gaun, dan lain-lain. Mereka juga dilarang menggunakan bahasa Melayu, menggunakan nama Melayu, pakaian Melayu, dilarang memakan sirih pinang dan menghisap rokok pucuk nipah. Sejarah orang Melayu Pattani diharamkan daripada diajar di sekolah-sekolah. Polisi ini mendatangkan ketidak puasan orang Melayu di Selatan Thailand.


Akan tetapi, kekuatan patriotisme dan demokrasi Thailand tetap tak tertundukkan. Pridi memimpin gerakan patriotik-demokratik bawah tanah Thailand melawan fasis Jepun dan bekerjasama dengan pihak Berikat. Gerakan ini mencapai perkembangan besar dan akhirnya dapat menumbangkan kerajaan Phibun. Pada tahun 1944, Pridi mendirikan kerajaan yang baru dan memulihkan kedudukan kekuatan patriotik-demokratik.


Kerajaan Pridi dapat bekerjasama dengan seluruh masyarakat. Seorang pemimpin terkemuka Selatan Thai, Hj. Sulung pernah mengemukakan tuntutan ke atas Kerajaan Thai dan pengaruhnya berkembang di kalangan masyarakat Islam Selatan Thai. Anjuran Hj. Sulung ialah:


1. Menggesa Kerajaan Thai melantik seorang anak tempatan yang dipilih oleh rakyat setempat dan mempunyai kuasa penuh dalam pentadbiran wilayah-wilayah selatan.


2. Cukai dan hasil pendapatan dari keempat-empat wilayah berkenaan mestilah dilaburkan untuk projek pembangunan ekonomi setempat.


3. Mengadakan pelajaran bahasa Melayu di peringkat sekolah rendah hingga darjah 6 sebelum mempelajari bahasa Siam.


4. Pegawai-pegawai kerajaan yang mentadbir wilayah-wilayah ini mestilah terdiri daripada 80 peratus orang Melayu - Islam peranakan tempatan.


5. Bahasa Melayu dan bahasa Siam dijadikan bahasa rasmi.


6. Penubuhan Majlis Agama Islam Wilayah yang berkuasa penuh bagi menyelaraskan perundangan Islam bersabit dengan syarak dan kebudayaan Melayu di keempat-empat wilayah dengan persetujuan ketua dalam syarat no. 1.


7. Kerajaan Thai mestilah mengasingkan antara Mahkamah Syariah dengan mahkamah kerajaan wilayah serta memberikan kuasa kepada kadi membicarakan sesuatu kesalahan di Mahkamah Syariah.


Setelah penjajah British berkuasa semula di Malaya, Kedah, Perlis Kelantan dan Terengganu yang tadinya dicantumkan oleh Jepun ke dalam wilayah Thailand telah diambil balik oleh British berdasarkan perjanjian Inggeris - Siam 1909.


Tapi, kerajaan Pridi tak dapat bertahan lama. Pada tahun 1947 ia digulingkan oleh Phibun. Pridi terpaksa meninggalkan tanah airnya merantau keluar negeri.


16 - 17 Oktober 1945, PKMM mengadakan kongres penubuhannya di Ipoh, Perak. Kongres telah memilih Ketua PKMM Mokhtaruddin Lasso, Naib Ketua Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan Ahmad Boestamam. Saya hadir dalam kongres sebagai wakil PKM untuk menyampaikan tahniah kepada kongres. Wakil dari berbagai pihak hadir menyertai kongres itu, kira-kira 300 orang lebih.


Tengku Mahmood Mahyiddeen wakil dari Pattani (Selatan Thai) juga hadir. Dia berpakaian seragam tentera (force 136). Mahyiddeen membentangkan masalah kemerdekaan kawasan Selatan Thai dengan menggabungkannya dengan Malaya.


Kerana rancangan Tengku Mahmood Mahyiddeen itu adalah sebuah projek kolonial, maka kami menentangnya. Kami berpendapat, soal Selatan Thai haruslah ditentukan oleh rakyat Selatan Thai sendiri. Mokhtaruddin, Dr. Burhanuddin, Boestamam, saya, dan lain-lain dari PKMM menentang cara Tengku Mahyiddeen itu. Ucapan Mokhtaruddin yang berapi-api membantah rancangan itu mendapat tepukan yang bergemuruh oleh para wakil.


Mac 1946, diadakan kongres Islam di Gunung Semanggol dipimpin Ustaz Abu Bakar Al-Baqir. Wakil berbagai pihak hadir. Dr. Burhanuddin wakil PKMM, Boestamam wakil API, saya wakil PKM. Yang pentingnya kami bertemu dengan Mohd. Amin, wakil rakyat Selatan Thai. Kami menyokong perjuangan kemerdekaan rakyat Selatan Thai jika ia benar-benar pilihan rakyat Selatan Thai sendiri. Dalam ucapan di dalam kongres itu saya menegaskan pendirian PKM yang menyokong perjuangan rakyat Selatan Thai untuk membela nasib bangsanya sendiri. Saya juga menegaskan PKM dengan tegas menentang sebarang bentuk kolonialisme.


Selepas majlis itu, saya dan Boestamam secara khusus bertemu dengan wakil dari Pattani itu. Kami menegaskan pendirian kami yang telah saya nyatakan di atas. Saya memberikan alamat pejabat PKM untuk mereka hubungi kemudiannya.


Dalam masalah ini, Boestamam mempunyai rancangannya sendiri. Atas dasar membantu rakyat Selatan Thai, Boestamam menghimpunkan 60 orang anggota API di Padang Rengas mengadakan long march ke kawasan sempadan Betong. Strategi Boestamam ialah terlebih dahulu membantu revolusi rakyat Selatan Thai kemudian dengan bantuan rakyat Selatan Thai melancarkan peperangan terhadap penjajah British di Malaya pula.


Akan tetapi rancangannya gagal. Rombongan Boestamam bertembung dengan pasukan askar Gurkha di tengah jalan. Mereka berpecah beberapa kumpulan balik semula ke kampung masing-masing. Boestamam sendiri pergi ke Balik Pulau, Pulau Pinang menulis buku dengan tajuk "14 hari".


Sebelum itu, ketika kongres API di Melaka, Boestamam juga pernah membuat rancangan long march ke Pahang. Pahang menjadi ilham kerana pernah melahirkan pahlawan bangsa menentang Inggeris yang dikenali sebagai Perang Bahaman. Kira-kira 60 orang pemuda API menyertai long march tersebut. Akan tetapi bila tiba di Negeri Sembilan, mereka disekat oleh polis. Para peserta long march lari bercempera. Antaranya ada yang mencari pejabat PKMM Negeri Sembilan untuk berlindung. Pejabat PKMM membantu menghantar mereka balik ke rumah.


Tahun 1947 - 1948, 2 orang wartawan British Miss. Bowo James dan Miss. Barbara pernah mengapi-apikan semangat nasionalisme orang Selatan Thai untuk bergabung dengan Malaya (kesatuan Malaya) tajaan penjajah British. Banyak akhbar membesar-besarkan perkara itu untuk mempengaruhi pendapat awam.


Pada masa itu, saya yang menjadi wakil PKM juga mengeluarkan kenyataan akhbar yang disiarkan oleh akhbar PKMM untuk menjawab propaganda tersebut. Dalam kenyataan itu saya menyerukan orang ramai supaya tidak termakan dakyah penjajah British yang mahu memperluas tanah jajahannya ke Selatan Thai dengan cara menggabungkan Selatan Thai dan Malaya. Saya juga membentangkan lagi pandangan kami iaitu menyokong perjuangan rakyat Selatan Thai untuk menentukan nasib bangsanya sendiri tetapi menentang sebarang bentuk penjajahan, atau kolonialisme. Kenyataan akhbar itu telah dikutip oleh wartawan-wartawan dan disiarkan di akhbar masing-masing. Tengku Mahyiddeen tidak senang hati dengan kenyataan saya itu. Dia menganggap saya telah mengganggu rancangannya untuk menguasai wilayah-wilayah Selatan Thai.


Selepas itu beberapa orang wakil dari Pattani datang untuk berhubung dengan pejabat PKM di Kuala Lumpur. Akan tetapi apabila wakil tersebut tiba di Kota Baharu, mereka disekat oleh Tengku Mahyiddeen. Tengku Mahyiddeen melarang mereka pergi ke pejabat PKM. Beliau membawa wakil dari Pattani itu ke Selangor untuk mempelajari ilmu kebal bagi membentuk pasukan parang panjang.


Dengan itu, wakil dari Pattani itu mengubah rancangan asal dengan belajar ilmu parang panjang. Setelah mendapat latihan singkat, mereka balik ke Selatan Thai untuk mengembangkan ajaran tersebut.


April 1948, meletus pemberontakan Dusun Nyor. Kumpulan pemberontak menawan balai polis dan lain-lain. Orang-orang Tionghua yang menetap di situ juga memberikan beras dan lain-lain tanda sokongan kepada pemberontakan tersebut.


Walau bagaimanapun, pemberontakan itu tidak dapat bertahan lama. Setelah beberapa hari, pemerintah pusat dari Bangkok telah menghantar askar untuk menumpas pemberontakan itu. Mengikut pengumuman akhbar ketika itu terdapat 400 hingga 600 orang terlibat dalam pemberontakan itu. 30 orang anggota polis terkorban. Selepas itu mereka terpaksa berundur, ada sebahagiannya berundur ke Malaya.


Selepas peristiwa itu Tengku Mahyiddeen dengan kerjasama penjajah British menghantar 400 orang gerilanya bergerak di kawasan Selatan Thai.


Nota: baca selengkapnya di MEMOIR ABDULLAH C.D. BAHAGIAN KETIGA: PERJUANGAN DI SEMPADAN DAN PENAMATAN TERHORMAT - diterbitkan oleh Strtategic Information Recearch Development Centre (SIRD) - 2009 - sird@streamyx.com


Khamis, 29 Oktober 2009

memali dalam catatan

0 ulasan
MEMALI DALAM CATATAN

SULUH RAKYAT:
KUTUK KEZALIMAN BERDARAH
KLIK 2M DI BALING

Kutuk Kezaliman Berdarah Klik 2M di Baling


nota: SULUH RAKYAT, Bilangan 19, Januari - Februari 1986 - Diterbitkan oleh Jabatan Penerangan Parti Kebangsaan Melayu Revolusioner Malaya (PKMRM)

Bahan berkaitan:

sampahseni: Liputan Freedom Film Fest di tivi Star



Selasa, 27 Oktober 2009

di mana keikhlasannya

9 ulasan

DI MANA KEIKHLASANNYA


Sekali sekala ingin juga aku mengetahui perkembangan tanah tumpah darahku yang kini bergelar Malaysia. Remote satellite TV C-Band ditekan, mangkuk satelit berputar ke arah Measat (satelit Malaysia). Terpancul TV 1 RTM. Kehangatanku untuk menonton hilang apabila melihat siaran “keganasan pengganas komunis” dalam dalam masa darurat dulu. Sekali lagi mangkuk satellite aku pusingkan ke arah Thaicom (Satelit Thai) atau Palapa (Satelit Indonesia).


Aku merenung jauh, mengenang kembali detik-detik sejarah merpati putih berterbabangan di angkasa Haadyai pada 2 Disember 1989. Ketiga-tiga pihak PKM, Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Diraja Thailand telah menandatangani suatu persetujuan untuk menamatkan persengketaan bersenjata di kawasan sempadan Thai Malaysia dan Malaysia.


Terpancul satu soalan dikepalaku. Mengapa Kerajaan Malaysia nampaknya belum menamatkan permusuhan walaupun sudah hampir 20 tahun perjanjian damai ditandatangani? Propaganda zaman darurat masih diulang tayang, bahkan dibuat lakonan baru pula. Untuk apa itu semua? Apa tujuannya luka lama diguris semula? Di manakah keikhlasan Kerajaan Malaysia yang menandatangani persetujuan damai Haadyai?


Yang lebih menghairankan aku ialah mengapakah menentang penjajah itu dikatakan ganas? Apakah ganas rakyat Palestin menentang penceroboh Israel? Apakah ganas rakyat Irak dan Afghanistan yang menentang penceroboh Amerika? Apakah ganas rakyat Vietnam menentang penceroboh Amerika? Apakah ganas rakyat Indonesia menentang penceroboh Belanda? Sebetulnya lojik apakah yang mereka pakai? Seorang algojo yang menjadi musuh bersama rakyat Malaya dan rakyat Palestin ialah Hunry Gurney. Tangan yang berlumuran darah rakyat Palestin itu juga yang membantai rakyat Malaya. Tetapi di Malaysia Hunry Gurney diberi pengiktirafan yang tinggi. Aku pernah terbaca ada “pejuang kemerdekaan” mahu mendirikan papan tanda bagi memperingati kematian Henry Gurney. Ini berlaku pada tahun 2009.


Aku menarik nafas panjang. Oh Malaysia!! Sehingga kini kau masih lagi menari ikut irama dendangan penjajah. Inilah hakikat tanah air ku.


Di sudut lain, aku nampak suatu hal yang berbeza. Kerajaan Diraja Thailand juga sebuah kerajaan anti-komunis. Tapi tidak pula aku mendengar propaganda lama diulang semula seperti mana RTM. Di sini berbagai peringkat pegawai kerajaan baik awam mahupun tentera datang melawat kampung-kampung perdamaian. General Kitti Rattanacahaya yang menjadi Panglima Ketumbukan Ke-4 ketika lawatannya di Kampung Perdamaian Sukhirin pernah menyebut “saya percaya kalian, kalian bukan orang jahat, kalian adalah orang yang berjuang”. Dua orang puteri Maharaja Thai iaitu Puteri Sirinthon dan Puteri Chulabhorn pernah meredah hutan melawat kampung kami.


Lt.Col. Romklao dari Tentera Thai ketika melawat

Abdullah C.D., Suriani dan Abu Samah.

Di bawah adalah catatannya yang ditinggalkan

untuk kenang-kenangan.

(2549 tahun Buddha sama dengan 2006 tahun Hijrah)


Allahyarham Rashid Maidin pernah mengadakan upacara perasmian tugu peringatan di Kampung Perdamaian Balok, Yala. Tugu peringatan itu didirikan untuk mengenang rakan seperjuangan Rejimen Ke-10 yang gugur dalam perjuangan. Yang menggunting riben tanda perasmian majlis itu ialah seorang Jeneral Tentera Thai. Manakala Gabenor Wilayah Yala juga ikut serta memberikan ucapan dalam majlis tersebut. Sedikitpun tiada caci maki atau apa-apa tuduhan akibat persengketaan di masa lampau.


Jika dikaji dari fakta perang, pertempuran TPNM dengan tentera Thai lebih lama dari angkatan tentera Malaysia. Sepatutnya tentera Thai lebih banyak menyimpan dendam terhadap kami.


Setelah belasan tahun perdamaian Haadyai, Kerajaan Diraja Thailand pernah mengadakan suatu majlis khas yang dihadiri oleh wakil kerajaan Thai, Gen. Chaovalit, YB Mat Nor Mat Ta dan lain-lain, manakala wakil PKM pula Chen Ping, Allahyarham Rashid Maidin, Abdullah C.D., Suriani Abdullah, Allahyarham Abu Samah, Ah Chen dan lain-lain. Mereka membincangkan masalah perlaksanaan persetujuan yang telah ditandatangani. Semua perkara berkaitan dibentangkan di situ, mana yang tak beres telah dibereskan dengan sempurna.


Kembali teringat aku soal RTM. Aku masih ingat suatu peristiwa, tapi lupa pula tanggalnya. Yang pasti menjelang sambutan hari kemerdekaan Malaysia, datanglah satu rombongan dari Majalah TV 3 ke kampung perdamaian Sukhirin. Tiba di sini, mereka menyebut:

“kalianlah pejuang kemerdekaan.”

“Kemerdekaan yang kami kecap hari ini hasil dari perjuangan kalian.”

“Kami akan perkenalkan pejuang kemerdekaan kita kepada dunia”.

Wah … betapa hebatnya kami disanjung. Boleh menyebabkan pengsan kepada sesiapa yang mengidap sakit jantung kerana terharu yang amat sangat.


Kamera pun dikeluarkan, ada yang video, ada yang gambar mati. Abdullah C.D., Rashid Maidin, Abu Samah, Suriani pun diminta berjalan untuk dirakam gambar. Wawancara pun dimulai.


Walau bagaimanapun ada kawanku yang menaruh curiga terhadap rombongan RTM itu. Dengan meninggikan suara agar didengar ramai, kawan itu menyebut dalam loghat tempatan;. “Demo ni, masuk molek, tubik hudoh”.

Sampai tarikh yang ditetapkan, kami pun menghadap kaca TV masing-masing. Tak sabar rasanya ingin melihat bagaimana RTM menyiarkan cerita “pejuang kemerdekaan”.


Tepat masa jadualnya, muncullah juru acara Majalah TV3 di kaca TV. Alamak, isinya lagi-lagi “keganasan komunis” dalam masa darurat. Hilang lenyap segala perasaan yang ingin tahu tadi.


Ini menjadikan kawan-kawanku di kampung itu sangat marah. Seorang kawan melontarkan soalan kepadaku: “Manusia jenis apa mereka itu boleh dengan tenang berdolak dalik sebegitu rupa. Hari ini kata putih, besok kata hitam.”


Inilah sebuah hakikat yang aku saksikan dengan mata kepala sendiri.


REJIMEN KE-10 TRM